Auto

Den nye Kia Venga imponerer på udstyrssiden – men mangler moment og turbo

Sydkoreanske Kia udkom for nyligt med en faceliftet udgave af mini MPV’en Kia Venga, der oprindeligt så dagens lys i 2010. I forhold til andre af koncernens modeller er der dog med Kia Venga tale om en særdeles nænsom ansigtsløftning, da det næsten kun er kølergrillen der har fået en opdatering. Ligeledes er Kia-skiltet blevet anderledes placeret, og der er kommet nye og re-designede tågeforlygter.

Rummelig og nydelig kabine

Ved første øjekast ser Kia Venga ikke særlig stor ud. Men den snyder på billeder og vinder ved nærmere bekendtskab, og når man stiger ind i den, overraskes man næsten over hvor rummelig en bil kan være. Det skyldes blandt andet at Kia Venga har en imponerende akselafstand på hele 2615 mm. og en højde på 1600 mm. Det har resulteret i en behagelig luftig kabine, hvor der er højt til loftet og masser af benplads. Alle sæder kan justeres og indstilles efter behov, ligesom bagsæderne kan skydes helt frem for ekstra plads i bagagerummet, der i forvejen har en ganske flot kapacitet på 440 liter. Kabinen har også været udsat for en mindre opdatering, hvilket blandt andet ses i valget af materialer, der lige er af en tand bedre kvalitet end hidtil; knapper og detaljer på instrumentbrættet er nu indfattet i krom, og det er muligt at vælge mellem forskellige stof/læder-kombinationer til sædebetræk.

Ingen turbo og lidt for meget larm

Vi var mange, der havde håbet og forventet at den nye trecylindrede turbomotor som man blandt andet finder i Kia nye Cee’d også var at finde i Kia Venga. Det er dog, af uforståelige årsager, ikke tilfældet. I stedet fås Kia Venga i en firecylindret 1,4 og 1,6 liters udgave til benzin og diesel, men ak nej, ingen turbo. Det er nu ikke fordi motoren ikke trækker udmærket, det gør den såmænd. Men man savner noget moment i de høje omdrejninger, ligesom man kunne ønske sig at motoren var lige så støjsvag som den nye Cee’d fra samme fabrikant. Der er for meget larm fra vejen, især ved motorvejskørsel, og det er en stress- og irritationsfaktor der trækker lidt ned i det samlede indtryk.

Sikkerhed i top

Men hvad Kia Venga mangler af power i motoren, kompenserer den på fornem vis for, når det kommer til især sikkerhedsudstyr. Det skorter ganske enkelt ikke på sikkerheds- og hjælpefunktioner, ligesom bilen med sit robuste karrosseri og seks airbags er designet til at stå imod kollisioner af enhver art. Jeg nævner i flæng; Hill Start Assist Control, antiblokerings-system, bremseassistent, samt elektronisk stabilitetskontrol. Kia Venga fik ikke overraskende fem ud af fem mulige stjerner i Euro NCAPs crashtest.

Kia Venga fås fra 160.940 kr., og leveres med 7 års fabriksgaranti op til 150.000 km.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *